Je hebt het beste met je medewerkers voor. Zij zijn in de huidige kennis en diensteneconomie je grootste kapitaal. Je zorgt voor goede arbeidsvoorwaarden en onderneemt leuke teamactiviteiten, maar weet je ook hoe het daadwerkelijk met je medewerker gaat?
Veel verzuimende medewerkers mankeren medisch gezien niets.
Dit blijkt uit gegevens van vrijwel alle arbodienstverleners en de vereniging van bedrijfsartsen NVAB.
In veel gevallen zijn oorzaken van verzuim gerelateerd aan spanningen op het werk of spanningen in het privéleven. Denk hierbij aan:
- onderliggende verhoudingen op de werkvloer;
- onder of boven het eigen kunnen werken;
- niet kunnen aangeven van grenzen;
- zorg voor of verlies van een dierbare;
- relatieproblemen;
- het ontbreken van zingeving, (zelf)acceptatie;
- et cetera.
Zit een medewerker om welke reden dan ook niet lekker in zijn vel dan heeft dit, afhankelijk van hoe de medewerker omgaat met tegenslag, invloed op:
- de productiviteit;
- wendbaarheid;
- betrokkenheid
- het concentratievermogen;
- ziekteverzuim;
- en de werksfeer.
Aandacht voor wat er speelt bij de medewerker heeft een helpend en preventief effect op bovenstaande.
Tijd voor een open en eerlijk gesprek.
Een gesprek waarin ook de mogelijkheden worden geboden voor coaching of therapie. Gefaciliteerd door jou als werkgever, omdat je om je medewerkers geeft.
Je gunt je medewerker dat hij goed in zijn vel zit en krijgt er een tevreden, zelfredzame en loyale medewerker voor terug. Een medewerker met (veer)kracht en wendbaarheid waarmee de organisatie in kan spelen op de steeds veranderende markt en (arbeids-)omstandigheden.
En wat te denken van je aantrekkingskracht op de huidige krappe arbeidsmarkt. Als werkgever die investeert in het welzijn van zijn medewerkers heb je sowieso een voorsprong ten opzichte van werkgevers die dit niet doen.
Kennismaken en de mogelijkheden bespreken?